Nak Buka E-mail

oleh Anazkia

Petang tu, saya baru saja selesai menyapu halaman depan rumah, mengaut daun-daun kering yang jatuh dari pokok rambutan kemudian membakarnya. Tepat di depan rumah, ada kebun rambutan, meski bukan milik sendiri, tapi kami kerap menggunakannya untuk meletak kereta. Tumpanglah nak cakap senang.

Dengan pengaut sampah dan penyapu yang masih ada di tangan, saya mendekati si Todek yang sedang leka di depan kompute, saja saya mengacaunya,

"Todek, nak tumpang bukak e-mail boleh, tak?" Tanya saya tersengih-sengih.

"E-mail? Akak ada e-mail ke?" Dia tercenung menatap saya.

"Hah, adalah. Ingat orang gaji tak boleh ada e-mail ke?" Saya masih tersengih menjawab soalan si Todek.

"Alah, akak, ni. Kacau jelah... Macam ada orang nak kirim e-mail je." Perlinya

"Eh, bukan lamapun nak buka e-mail. Setakat nak tengok, ada tak orang kirim e-mail kat saya. Lepas tu, tutuplah." Saya mula berdiplomasi. Ish, tak delah nak berdiplomasi, time tu, saya teringin je nak buka e-mail. Manalah tahu ada kawan saya yang kirim e-mail. Kan boleh untuk pelepas rindu.

"Iyalah.. iyalah..." Si Todek mengalah juga, membuka tab baru serta menuju sebuah laman sesawang yang menyediakan e-mail cuma-cuma.

Perlahan, saya membuka e-mail. Menuliskan id, kemudian menuliskan passwod. Tak lama melihat-lihat e-mail, lepas tu saya akan kembali mengerjakan pekerjaan lain yang sudah menunggu.

Sebelum beredar dari ruang komputer, tiba-tiba si Todek bertanya soalan

"Siapa ajar akak buat e-mail?"

"Kawanlah, dulu masa saya tengah belajar lagi kat SPM, sementara dia dah kuliah."

"Kuliah? Maknanya kawan akak tu orang kayalah?" Si Todek wajahnya terpinga-pinga bertanya.

"Eh, ingat saya tak de kawan yang belajar ke? Kawan saya ramai belajar kat university, saya je tak bernasib baik, tak mengenyam pendidikan tinggi sampai kuliah." Aih, tak sangka pulak akan dapat soalan pelik macam ni.

"Owh, iye ke?"

"Ho'oh, lah. Ingat orang Indonesia tak de yang boleh nak sambung belajar ke? Lagipun, bukan semua yang belajar kat university tu orang kaya." Saya cuba menjelaskan. "Eh, dahlah, nak buat kerja lain ni. Timekasih dah bagi masa buka e-mail." Saya meninggalkan Todek sendirian di depan meja komputer.

Dalam hati saya berpikir, agak-agak, ramai orang Malaysia berpandangan sama kot, kalau orang Indonesia tu ramai yang miskin papa kedana sampai tak boleh nak kuliah. Itulah kenapa ketika saya cakap ada kawan saya yang belajar kat U si Todek anak bungsu majikan saya macam terkejut beruk je. Ah, tak kisahlah orang nak cakap apa. Sama macam peliknya si Todek saat saya cakap mula-mula boleh akses internet. Dia macam pelik je.

"Saya belajar internet dulu sebelum datang ke mari." Itulah jawaban saya suatu hari saat dia menanyakan kenapa saya boleh akses internet.

16 komentar:

  1. Hiyes, Mbak seterusnya akan menulis dalam bahasa Malaysia. Belajar hehehe

    BalasHapus
  2. pandailah akak ni. . . Boleh ajar saye x??

    *aku mbayangin upin-ipin ma kak ros dalam dialog di atas. . .

    Haha. . Horey belajar cakap melayu lagi. . .

    BalasHapus
  3. waduh.... kaya gini percakapan di malaysia.
    seronok.....

    BalasHapus
  4. serius mau nulis pakai bhs malaysia terus ? hadeeeeh...
    *keluarin pulpen buat catet dialog upin ipin

    BalasHapus
  5. Ho'oh, Kak..
    Siapkan aja pulpennyahhh :D

    BalasHapus
  6. Tak pe tak paham, nanti kita pusing2 #lho wehehehe

    BalasHapus
  7. roaming roaming...........
    boalk balik deh saya bacanya
    pelan-pelan biar ngerti hihihi

    btw, emang dimata orang Malaysia, orang Indonesia itu katrok semua ya
    sampe-sampe sekedar mau buka email aja, mereka gak percaya klo Anaz punya ckckck

    BalasHapus
  8. Wehehehe, maap, Mbak Arni kalau roaming. Sengaja nulis gini, sekalian belajar :D

    Yups, di mata mereka orang2 Indonesia yang mengais rezeki di Malaysia itu ndesit dan katrok, berasal dari kampung2 terpencil bodoh banget n mudah dibodohi hehehe. Alhamdulilah majikan Anaz gak sebegitu apatisnya.

    BalasHapus
  9. Tak semua orang Malaysia gitu dan di atas nyata sekali bukan Bahasa Malaysia...bahasa aneh hahahahahaha..

    BalasHapus
  10. Wahahahaha
    Tu kat novel2 macam tu? :P

    BalasHapus
  11. Bagi contoh salah satu paragraf di atas, ubah yang betul

    BalasHapus
  12. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    BalasHapus